Genom projektet Rörelse vill vi utforska med hela kroppen och samtidigt skapa mötesplatser för barnen som stimulera deras skapande förmåga och som skapar möjligheter för dem att utveckla sitt språk samt ”sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv” (Lpfö98/10:10) och på så sätt ge dem ”goda förutsättningar att bygga upp varaktiga relationer och känna sig trygga i gruppen” (Lpfö98/10:11).

Ur projektplanen för Regndroppens utforskande kring Rörelse vt-2015

Barnen i gruppen Regndroppen samlas kring papperet som ligger framme på golvet. De får syn på bilarna och börjar köra med dem i färgklickarna, fram och tillbaka. Först håller de sig på ett och samma ställe, men snart prövar de att använda större del av papperet.

IMG_2358IMG_2361

 

 

 

 

 

 

 

Vad spännande, det blir spår efter bilarna

-oj utbrister ett barn och pekar på bilen och däcken lite fundersamt, det har kommit färg där. Med vetskapen att det inte gör något fortsätter hon glatt att köra med bilen. Nu börjar det ta fart ordentligt. Barnens samspel med varandra ökar, de byter bilar och kör dem till varandra fram och tillbaka över papperet.

IMG_2362 kopia

IMG_2365

Wow vilket konstverk vi har gjort!

IMG_2381IMG_2367

De äldre barnen i gruppen Regnbågen utforskar kring rymden. När detta konstverk visas upp för dem tycker de att det ser ut som att solen exploderar!